Hallo daar! - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Laura Verwaal - WaarBenJij.nu Hallo daar! - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Laura Verwaal - WaarBenJij.nu

Hallo daar!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Hermanus

Het is alweer even geleden dat ik aankwam in Zuid-Afrika, anderhalve week geleden. Zoals de meesten weten loop ik het komende half jaar, tot begin augustus stage bij Whale Rock Luxury Lodge in Hermanus. Ik ga hier aan het werk als allround stagaire. Hermanus ligt op ongeveer 1,5 uur rijden van Kaapstad en staat bekend als de walvishoofdstad van de wereld. De walvissen zijn hier te bewonderen vanaf ongeveer juni tot en met november.

De reis begon op de dag van vertrek al vroeg in de ochtend, op naar Schiphol. Ik had de nacht ervoor amper geslapen van de zenuwen (denk ik), maar ook omdat ik me niet lekker voelde. Toen kwam het afscheid waar ik al weken tegenop zag, maar laten we het daar niet over hebben! :) Door het weer (regen en wind) had mijn vlucht iets vertraging opgelopen, maar eenmaal in de lucht was er nauwelijks wat te merken van het turbulente weer. De vlucht verliep goed, al duurde het wel echt MEGA lang! Ook omdat ik me echt verschrikkelijk voelde werkte dit ook niet echt mee. Uiteindelijk kwam ik 's avonds in Kaapstad aan en stond de taxichauffeur al netjes op mij te wachten. Onderweg naar mijn stageplek viel ik telkens half in slaap. Ik zag wel telkens mensen langs de snelweg lopen en we reden langs de townships, waar je volgens mij echt niet met pech moet komen te staan! Uiteindelijk kwam ik aan bij de Lodge en werd ik ontvangen door Ben, de Nederlandse stagair die er het afgelopen halfjaar had stagegelopen. Nog even wat gedronken en snel m'n bed in gegaan.

De volgende dag werd ik alweer vroeg wakker omdat het om zes uur licht is en er veel zonlicht mijn kamer inschijnt. Ik voelde me nog steeds echt ziek en bleek dat ik ook 39 graden koorts had. 's Middags ben ik wel met Ben over het cliffpath gelopen naar het centrum van Hermanus, waar ik verblijf. Onderweg had je prachtig uitzicht op zee en zagen we verschillende witte 'dassies' zoals ze dat hier volgens mij noemen. In Hermanus hebben we lekker geluncht en een ijsje gegeten. Hierna met de taxi weer terug gegaan. Die middag moest ik gelijk werken. De volgende dag ben ik met Ben naar het strand geweest in onze pauze. Ben was de dag hierna klaar met zijn stage hier en vertrok dan ook om rond te reizen door de rest van Afrika. Vanaf toen was ik dus alleen...

Inmiddels ben ik redelijk gewend hier en voel ik me nu weer helemaal goed, na een week flink beroerd te zijn geweest. Ik slaap hier in de cottage wat een klein huisje is met woonkamer, keuken, badkamer en twee slaapkamers. De cottage zit op het terrein waar ook de Lodge is dus ik kan elke ochtend dat ik moet werken zo m'n bed uit rollen en binnen twee stappen ben ik er, erg fijn! De Lodge is erg mooi en ik zou hier zelf ook graag zelf te gast willen zijn. Helaas gaat dat niet en ben ik veel aan het werk. Het werk is erg variërend, van ontbijt tot aan boekingen inplannen, in- en uitchecken van gasten etc. Ik heb drie soorten diensten, namelijk splitdienst, wat inhoudt dat ik van 7.30 tot 12.00 uur werk en dan de middag vrij heb van 12.00 tot 16.00, om vervolgens weer van 16.00 tot 21.00 uur te werken. Daarnaast heb ik ook ochtenddiensten van 7.30 tot 14.30 en de avonddienst is van 13.30 tot 21.00. Verder ben ik ongeveer één tot twee keer in de week vrij. Ik werk vaak samen met Pierre, een jongen van 23, die hier vaste werknemer is en ook met Melanie, de manager. Verder bestaat het personeel uit twee tuinmannen, Goodwill en Lovemore, wat ik erg grappige namen vind, en zijn er een aantal cleaningladies en kitchenladies. Deze mensen komen uit de townships, maar zijn erg lief en aardig. Zo wordt ik vaak doll en sister genoemd.

Op mijn eerste vrije dag ben ik naar het strand geweest, wat echt super mooi was!! Je hebt hier enorme stranden, met wit zand en hoge golven. Ik vond het nog mooier dan ik op foto's had gezien toen ik aankwam op het strand. Na hier drie uurtjes gelegen te hebben, bedacht ik me dat het wel genoeg was voor vandaag en ben ik teruggegaan. Doordat het zo hard waaide, voelde het helemaal niet zo heel heet en was het goed uit te houden, maar ongemerkt toch erg verbrand. Het is echt raar maar heerlijk om in februari met 28 graden aan het strand te kunnen liggen, terwijl het in Nederland maar koud en nat is.

De tweede maandag dat ik hier ben, de dag dat Sharon (mijn klasgenootje) eindelijk aankwam! Ik voelde me soms toch best wel alleen en verveelde me ook wel eens toen ik de eerste week alleen was. Toen Sharon aankwam had ik net mijn dienst erop zitten en gingen we samen Hermanus verkennen en inkopen doen. We hebben zelfs al pinguïns gezien op de rotsen bij zee en ook nog een soort marmot ofzo! Je kan hier overal dicht langs de zee lopen en omdat het echt heel een heel mooi uitzicht over zee is, ben ik echt benieuwd hoe het is als de walvissen er zijn en deze te bekijken zijn vanaf ongeveer 10 meter afstand. Sharon en ik hebben genoeg plannen om te doen als we vrij zijn zoals paardrijden op het strand, op safari gaan, Kaapstad verkennen, wijnproeverijen doen, veel uit eten (het is hier echt goedkoop!), whalewatching en misschien(!!) shark cage diving. 's Avonds zijn we nog uit eten geweest bij Harbour Rock, een restaurant in de oude haven met rondom een prachtig uitzicht op zee! Gisteren ben ik met Sharon in onze pauze naar het strand geweest en hebben we lekker geluncht bij Dutchies, een Nederlandse strandtent waar ze ook kroketten en bitterballen hebben.

Oja, voordat ik het vergeet! Mijn eerste rijervaring in Zuid-Afrika. Wat was dat raar, aan de linkerkant van de weg rijden en ook nog eens links schakelen! Melanie ging met me mee om de auto te huren en binnen een half uurtje was ik op weg in de witte gehuurde Chevrolet! Gelukkig kon ik achter Melanie aanrijden, en na wat gepruts ben ik thuisgekomen. De eerste dag dat ik er alleen op uit ging met de auto was echt wennen en best wel eng, ik reed namelijk verkeerd en kwam in de township terecht! De township ligt vlak naast de Lodge en dat is echt bizar om te zien. Zoveel mensen die op straat leven en in kleine hutjes wonen. Ik voelde me hier ook echt niet veilig in m'n eentje en ben snel omgekeerd en teruggereden. Nog een domme actie was dat ik na het uit eten met Sharon naar huis reed, maar doordat we zaten te kletsen en ik niet echt nadacht reed ik aan de verkeerde kant van de weg, totdat er een auto me tegemoet kwam rijden en begon te lichten. Toen kwam ik erachter dat ik ook mijn lichten niet aan had, oepss!! Inmiddels went het links rijden steeds meer en gaat het al een stuk beter! Over een half jaar weet ik waarschijnlijk niet eens meer hoe het is om aan de rechterkant van de weg te rijden. :)

Het gaat dus allemaal goed met me hier en met Sharon samen is het ook gezellig! Op sommige momenten mis ik thuis wel heel erg en vooral ook mijn lieve vriendje, maar het valt me heel erg mee tot nu toe omdat ik veel werk, veel nieuwe dingen zie en ontdek en als ik vrij ben ook leuke dingen doe. 's Avonds ben ik vaak zo moe dat ik na het werk direct m'n bed in ga.

Ik laat snel weer van me horen en zal er dan ook gelijk wat foto's op zetten!

Liefs Laura

  • 13 Februari 2016 - 23:13

    Nell Van Wezenberg:

    Lieve Laura, wat een leuk verslag. Nu weten we zo'n beetje wat wat je stage inhoud.
    Zo te lezen heb je het ook wel naar je zin. Een unieke kans om wat van een ander deel van de wereld
    te zien. Geniet er maar van.
    Vanavond waren we in Alphen. Oom Tom en Maurits vierden hun verjaardag. Je vader, moeder en Daniel
    waren er ook en ook de rest van de familie.Het was erg gezellig..Nu gaan we maar een poosje slapen. Misschien jij ook. Slaap lekker en tot schrijfs. Liefs van ons .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Dec. 2015
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 2666

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 09 Augustus 2016

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: